Ekonomi lehdessä 6.9.2010 oli Sarianna Toivosen kokoama artikkeli siitä, kuinka valtaosa yrityksistä lähtee vauhdilla sosiaaliseen mediaan ilman kunnollista sosiaalisen median strategiaa. Yritykset kuitenkin mittaavat sosiaalisen median toimiaan melkein poikkeuksetta. Tämä viestii mielestäni kärsimättömyydestä. Halutaan nopeasti mukaan ja nopeasti nähdä tuloksia. Sellainen mielikuva minullakin on ollut, että yritykset ovat nyt ryntäämässä sosiaaliseen mediaan kuin päättömät kanat.Ikäänkuin sosiaaliseen mediaan osallistuminen olisi kaikille yrityksille elinehto ja pakko, mikä ei välttämättä pidä paikkaansa. Artikkelissa kirjoitettiinkin, että sosiaalinen media voi olla joillekin tuotteille ja palveluille aivan väärä paikka. Täytyy myös muistaa se, että iso osa kuluttajista edustaa sukupolvea, jotka kokevat uuden teknologian, sosiaalisen median yms. vieraana eivätkä edes tahdo lähteä siihen mukaan. Iso osa yrityksistä pitää sosiaalisen median käytön tavoitteena rakentaa uudenlainen vuoropuhelu asiakkaiden kanssa. Mutta, jos asiakkaat eivät siellä sosiaalisessa mediassa ole niin monologiksihan se menee. Sosiaalisen median strategian tulisi sisältää tarkkaan määritellyn kohderyhmän, joka varmasti tavoitetaan sen kanavan kautta. Jos sosiaalinen media on tullut jäädäkseen, kuten vahvasti epäilen, niin mikä ihmeen hoppu sinne sitten on?! Nyt näköjään yritetään takoa lyhyen ajan voittoja sen sijaan, että kehitettäisiin pitkällä tähtäimellä kannattavaa ja kestävää liiketoimintaa. Rauhassa, järkevästi ja unohtamatta vanhoja asiakkaita.

 

Iltalehdessä 18.10.2010 hyvä artikkeli kyseisestä aiheesta: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010101812540699_uu.shtml. Ehkä silmiinpistävin juttu oli tuo, että isojen yritysten suositellaan palkkaavan joku seuraamaan verkkokeskusteluja puoleksi vuodeksi ja sitten kun oikeasti ymmärretään konteksti/kohderyhmää/asiakasta aletaan vasta rakentamaan vuoropuhelua. Tuo verkkokeskustelujen seuraaminen on tuttua, koska graduni menetelmänä on netnografia, missä kekusteluja seurataan ja analyysin apuna käytin sitten laadullista sisällönanalyysiä. Aivan mahtavaa, että tätä asiaa aletaan vähitellen ymmärtämään! Kunhan vielä herraisoherrat uskaltaisivat tehdä isoja peliliikkeitä ottaakseen sosiaalisen median osaksi strategista markkinointiaan, niin suomalaiset yritykset pysyisivät kilpailussa mukana.  Mielestäni myös pienet ja keskisuuret yritykset voivat päästä sosiaalisen median avulla todella hyvin esille, mutta se on suunniteltava hyvin ja pohjatyö tehtävä kunnolla...muuten voi tulla mahalasku.