Löysin mielenkiintoisen käsitekartan Mindmeister sivustolta: http://www.mindmeister.com/fr/48529991/sosiaalinen-media-liiketoiminnassa

Erityisen kiinnostavaa on se miten liiketoimintaympäristö on muuttunut ja miten se vaikeuttaa viestinnän hallitsemista. Ennen yrityksellä oli ammattilaisten hioma viesti, joka sitten toimitettiin asiakkaille. Myös reklamaatioille oli vain yksi prosessi. Nyt yritys viestii avoimesti asiakkaiden kanssa ja seuraa asiakkaiden keskinäistä viestintää ja osallistuu keskusteluun. Asiakkaille mahdollistetaan myös läpinäkyvä palvelukanava.

Sosiaalinen media voi ollamukana liiketoiminnassa useilla eri tavoilla. Käsitekartassa oli hyvin annettu esimerkkejä sosiaalisen median palveluista, joita voidaan käyttää hyödyksi eri liiketoimintaprosesseissa. Liikeidea ja osaaminen on luonnollisesti olemassa yrityksen taustalla. Seuraavassa lista, jota täydentelen itse sitten ajan kanssa:

Suunnittelu: Mindmeister

Ajanhallinta: Google kalenteri, Goosync --> mobiili, Doodle, Sumpli

Uusasiakashankinta: näkyminen googlessa, mainonta sosiaalisessa mediassa

Markkinointi, tiedotus, asiakaspalvelu: Twitter, Facebook

Verkostoituminen: Aihekohtaiset foorumit, Ning.com, Facebook, Myspace, LinkedIn, Google Wave

Asiakaskontaktit: Gmail

Etäkokoukset: Skype, Connect Pro, DimDim

Sisällöntuotanto: julkisesti Wikispaces, Wetpaint. yhteisesti tai yksityisesti Google-asiakirjat ja -esitykset Googledoc

Jakaminen ja julkaiseminen: Google-dokumentit, Slideshare, Youtube, Picasa, Flickr, Twitpic

Tuotekehitys, talkoistus: wiki, foorumi, Facebook, Twitter

Oman alan seuraaminen: Google reader, Twazzup

Näkyminen ja osallistuminen: Verkkosivut, Blogspot, Twitter, Google Buzz.